Échte voldoening

Cindy vertelt over haar werk als Schulddienstverlener bij Bender. “Als je echte gedragsverandering ziet bij een klant en deze kan met vertrouwen een schuldenvrije toekomst tegemoet, dat geeft mij echte voldoening.”

Waarom ben je Schulddienstverlener geworden?

“Ik ben eigenlijk per toeval in de schulddienstverlening terechtgekomen. Ik heb namelijk een ietwat andere opleiding genoten dan de meesten in dit werkveld, namelijk Maatschappelijk werk en dienstverlening. In het derde jaar kregen we een module over materiële dienstverlening en schuldhulpverlening was daar een onderdeel van. Dit praktische onderdeel van het maatschappelijk werk sprak me toen heel erg aan. Ik heb destijds een stageplek gezocht die hierbij paste en kwam uit bij Kredietbank Limburg, waar ik uiteindelijk 17 jaar ben blijven plakken. Het fijne was dat ik daar in verschillende functies ervaring op heb kunnen doen, in onder andere budgetbeheer, als casemanager/consulent schuldhulpverlening en als bewindvoerder. “

Hoe ziet jouw dag als Schulddienstverlener eruit?

“Waar je in dit werkveld aan moet wennen, is dat je werk eigenlijk nooit af is. Er zijn altijd wel nieuwe zaken die opgepakt moeten worden. Een dag is ook nooit hetzelfde, hoewel ik wel altijd start met het doornemen van mijn mail. Hieruit vloeien vaak de andere werkzaamheden voor die dag voort. Soms komt het ook voor dat je die dag bepaalde to do’s op de agenda hebt staan, maar dat er iets spoedeisends tussendoor komt zoals een afsluiting van energie of water of zelfs een huisuitzetting. Dan moet je alles laten vallen en daarmee aan de slag.”

Wat zijn jouw dagelijkse taken en verantwoordelijkheden?

“Wat dagelijks, zo niet wekelijks terugkomt is: contacten onderhouden met schuldeisers, berekeningen maken van het Vrij Te Laten Bedrag (VTLB), jaarlijkse heronderzoeken uitvoeren, collega’s en netwerkpartners informeren, het voeren van overleggen en last but not least klantgesprekken voeren. Dit kunnen screeningsgesprekken zijn, maar ook intakegesprekken of (budget)coachingsgesprekken. Ook moet je – als een schuldregeling niet slaagt – de WSNP aanvragen voor klanten en dan moet je ook mee naar de WSNP-zitting.”

Waar ben je het meest trots op?

“Als je echte gedragsverandering ziet bij een klant en deze kan met vertrouwen een schuldenvrije toekomst tegemoet, dat geeft mij echte voldoening.

Waar ik ook trots op ben: in mijn eerste project bij Bender kwam ik eigenlijk alleen ter vervanging van een zieke collega. Uiteindelijk is mijn rol binnen dit team zodanig veranderd dat ik dat team mede heb kunnen vormgeven. Zo hebben we in die gemeente bijvoorbeeld de saneringskredieten ingevoerd, hebben we workflows ontworpen en ingevoerd en heb ik talloze instructies geschreven.”

Welke casus is jou het meest bijgebleven?

“Een mevrouw met schulden die waren ontstaan doordat haar man een eigen bedrijf had dat niet zo goed meer liep. Hij zag geen uitweg meer en pleegde zelfmoord, waardoor zij met de puinhoop achterbleef. Hier moest alles nog gebeuren: boedelbeschrijving, inventariseren van de schuldeisers en schuldregeling bijvoorbeeld. We hebben zijn telefoons en mails moeten nalopen om schuldeisers te achterhalen, want een administratie was niet bijgehouden. Omdat er veel privépersonen als schuldeiser waren, is het minnelijk traject niet geslaagd. Gelukkig is de WSNP wel uitgesproken. Die mevrouw kwam mij daarna bedanken met een kaartje en een doosje bonbons. Het kaartje heb ik nog steeds… Lastige bijkomstigheid in het begin was dat mevrouw zwaar hardhorend was: bij de eerste gesprekken was steeds een vriendin van haar aanwezig die al hard pratend alles nog een keer uitlegde aan haar. Totdat ze een keer tegen me zei: “Kun je de volgende keer alleen komen? Want jij schreeuwt tenminste niet zo!”. Het bleek dat het voldoende was om duidelijk te articuleren en naar haar te kijken als je tegen haar praatte, want een harde stem heb ik inderdaad niet.”

Waarom heb je gekozen voor Bender?

“Na een uitstapje van twee jaar naar het maatschappelijk werk (ik had die opleiding tenslotte niet voor niets gevolgd), kreeg ik helaas geen vast contract bij die organisatie. Daarom ben ik teruggegaan naar het – voor mij – bekende: schulddienstverlening. Omdat ik de inhoud van het werk na zoveel jaren in het werkveld wel ken, was voor mij detachering juist de uitdaging: de variatie van verschillende plekken en projecten. Bovendien kreeg ik bij Bender de kans om ook nog steeds meer ervaring op te doen in het maatschappelijk werk als die opdrachten er zijn. En tot slot: bij Bender is er veel aandacht voor jou als persoon. Ik ben iemand die zichzelf steeds wil blijven ontwikkelen en bij Bender zijn daar meer dan genoeg kansen voor. Zo kreeg ik ongeveer een jaar geleden van André van Maaswaal, mijn regiomanager, de vraag of ik interesse had in Schuldhulpverlening voor ondernemers. Vanwege corona zal deze groep een steeds groter beroep op de schulddienstverlening gaan doen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen.”

Beschrijf voor jou het Bender-gevoel

“Aandacht voor de mens achter de werknemer. Ik denk dat de corona-periode hiervan een goed voorbeeld is: omdat er toen geen regiobijeenkomsten en jaarlijkse feesten waren, heeft Bender een manier bedacht om toch aandacht te blijven geven aan de medewerkers: een tube handcrème per post of een chocoladereep, een strandtas of een BBQ-pakket in de zomer, een kaartje met je verjaardag… Door dit soort (kleine) attenties heb je echt het gevoel dat er aan je gedacht wordt en dat je erbij hoort, bij een groter geheel. En dat is toch knap als je Bender collega’s verspreid zitten door het hele land.”

Bender met aandacht voor jouw groei!

Je hebt nu een inkijkje gekregen in hoe het werken als Schulddienstverlener bij Bender is. Is jouw interesse gewekt? Wil jij ingezet worden op dynamische en uitdagende projecten binnen de schuldhulpverlening? Bij Bender geven wij jou de aandacht die jij verdient, in de vorm van een interessante baan, persoonlijk contact, opleidingen en een aantrekkelijke beloning. Interesse in wat wij te bieden hebben?

Vacatures Schuldhulpverlener