Klantmanager vanuit huis

Kimberly Weigl is Klantmanager Werk en Inkomen bij Bender. Maar hoe ‘manage’ je klanten vanuit huis en blijf je zelf ook optimaal presteren wanneer je vanuit huis werkt? Kimberly deelt haar ervaringen met ons.

“Inmiddels zijn we al een aantal weken aan het thuiswerken. Aan de ene kant treedt er gewenning op en aan de andere kant mis ik het zien van klanten en collega’s. Het heeft even geduurd voordat ik helemaal goed geïnstalleerd was thuis. Inmiddels heb ik een mooie plek kunnen creëren waar ik kan werken. Ik begin ’s ochtends vroeg en neem regelmatig een pauze waarbij ik op de bank of in het zonnetje een bakje koffie drink. Ik probeer tussen de middag even een rondje te gaan lopen en mijn gedachten te verzetten. Ik merk dat ik daardoor weer energie heb voor de middag.

Verliezen van baan

Mijn werkzaamheden kan ik gelukkig goed uitvoeren thuis. Contact met klanten heb ik via de telefoon. Er is een aantal processen dat aangepast moet worden, omdat we geen huisbezoeken kunnen doen. Hierin proberen we iets coulanter te zijn en we kijken hoe we dit voor de komende periode anders kunnen doen. Wat mij opvalt in deze tijd is dat toch redelijk wat klanten hun (parttime) baan verliezen. Er zijn meer klanten die weer opnieuw aanspraak moeten maken op een uitkering.

Ik probeer zo veel mogelijk contact te hebben met collega’s via de chat en met videobellen. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet even een gesprek met een collega heb en ik merk dat ik dat ook nodig heb en hier energie van krijg. Natuurlijk zijn er dagen bij dat het thuiswerken effect heeft op mijn humeur en motivatie. Ik probeer mij daar overheen te zetten door even naar buiten te gaan of wat huishoudelijke klusjes te doen om mijn gedachten te verzetten.

Het is een gekke tijd waar we nu in leven en dat vergt veel van ons aanpassingsvermogen. Laten we doen wat we kunnen en vooral aandacht houden voor elkaar.”