Naast mijn kennis over de regels en wetgeving neem ik ook mijn ‘breekijzer’ en ‘verbindingskracht’ mee

Aan het woord: Henrieke Bulten, Klantmanager Werk & Participatie bij Bender.

Slechts een jaar verder, maar vele collega’s, een doos vol Bender attenties om te delen en leerzame contactmomenten rijker. Én een gezonde dosis ervaring om verder mee te nemen in dit werkveld. 

Bij het afronden van mijn opdracht voor de Sociale Dienst Oost Achterhoek, waarbij ik jongeren heb overgedragen aan collega-klantmanagers, realiseer ik mij hoeveel er in een jaar tijd kan veranderen. Voor mijzelf als kersverse klantmanager en ook voor de jongeren die ik heb begeleid in hun re-integratie, is er veel in gang gezet. Met mijn werkervaring in de hulpverlening, het onderwijs en de GGZ, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Deze uitdaging en tegelijkertijd de ondersteuning  van een dynamische, betrokken en stevige werkgever heb ik gevonden bij Bender. Bender heeft voor mij de deuren van het sociaal domein geopend en een goede basis gelegd om aan de slag te gaan bij mijn eerste opdrachtgever. 

Een frisse start 

Gewapend met de nodige kennis van wet- en regelgeving ben ik bij de sociale dienst in Winterswijk begonnen als Klantmanager Werk & Activering. Binnen het gedreven team van Jouw Unit lag de mooie opdracht om jongeren tussen de 18 en 27 jaar vanuit een bijstandsuitkering te begeleiden naar werk en/of school. Mijn collega’s hebben mij stap voor stap wegwijs gemaakt in hun manier van werken. Daarbij heb ik vooral het vertrouwen en de ruimte gekregen om het werkproces mijzelf ‘eigen’ te maken: systemen ontdekken, een portefeuille en caseload opbouwen, intakegesprekken voeren en werktrajecten met de jongeren vormgeven. In deze functie een intakegesprek voeren met jongeren en ouders was voor mij een nieuwe ervaring. En de formele setting van een spreekkamer kan het gesprek een wat beladen sfeer meegeven. 

Natuurlijk brengt het ontvangen van een bijstandsuitkering vanuit de Participatiewet verplichtingen met zich mee. En wanneer het om geld en verplichtingen gaat, is er altijd sprake van een wat gespannen en afhankelijke situatie voor de klant. Er is sowieso een verhaal aanwezig. Een luisterend oor bieden voor de persoonlijke situatie is wat mij betreft onmisbaar wanneer het gaat om re-integratie en participatie. Want wat brengt een jongere bij de sociale dienst? Wat ziet hij of zij wél zitten? Soms lastige vragen om te beantwoorden wanneer er van alles speelt in de persoonlijke situatie van jongeren. Daarom neem ik naast de regels en wetgeving graag mijn ‘breekijzer en verbindingskracht’ mee om de bestaande hokjes en de slachtofferrol zoveel mogelijk te doorbreken. Met mijn verbindingskracht wil ik aansluiten bij wat jongeren in beweging brengt. De Participatiewet geeft met de kaders ook voldoende mogelijkheden. Ik zie het als mijn werk om de klant bewust te maken van deze mogelijkheden en dat zij hun eigen regie hierin kunnen pakken. Het aanspreken op eigen regie geeft stof tot nadenken, gelijkheid en (uiteindelijk) beweging.

Van spreekkamer tot boksring

Binnen de sociale dienst heb ik ruimte gekregen om passende middelen in te zetten die het re-integratietraject naar de werkvloer succesvol ondersteunen. Zo heeft een jongere een intensief traject binnen een professionele boksclub kunnen volgen. Waar eigen positionering, verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie ‘werken voor wat je wilt en kunt’, via de taal van sport een stuk duidelijker is geworden. Het heeft hem terug op de werkvloer gebracht. Wanneer een jongere aan het werk is of naar school gaat wil dit niet zeggen dat er geen obstakels meer zijn. Het laat zien dat de Participatiewet perspectief kan bieden bij een bijstandsuitkering. 

De administratie en het werken volgens kaders en protocollen zijn onderdelen van je werk waarbij je de nodige uren maakt. Het werkveld van een klantmanager is heel divers. Van bureau, spreekkamer tot de boksring. Maar ook betrokken zijn bij werkgevers, scholen, de kinderopvang, het sociale wijkteam of GGnet. Deze partijen zijn het afgelopen jaar allemaal voorbij gekomen. De samenwerking organiseren om de re-integratie en daarmee de maatschappelijke participatie van de klant vorm te geven is de kern van de functie. Deze integrale benadering is noodzakelijk wanneer je dit op een haalbare manier wilt doen. Re-integreren en participeren; het hoeft niet altijd makkelijk te zijn (voor de klant en de professional). Zolang er mogelijkheden zijn, is er perspectief om naartoe te werken.

De kracht van aandacht

Bender heeft voor mij de deuren van het sociaal domein geopend. Bij Bender gelooft men in de kracht van aandacht en hoe dit een mens kan laten groeien. Als werknemer bij Bender vertegenwoordig ik deze visie graag. 

Bender heeft oog voor diversiteit en denkt in mogelijkheden en daarom heb ik vorig jaar met enthousiasme een handtekening gezet onder mijn arbeidscontract. Ik beweeg mij als professional en rolstoelgebruiker op de werkvloer van opdrachtgevers. Het vraagt niet om een uitzonderlijke positie, maar om een verantwoorde en bovenal normale benadering van diversiteit. Dit is iets wat ik meeneem in mijn werk met en vóór mensen. In Bender heb ik een werkgever gevonden die geen uitzondering ziet, maar simpelweg denkt en gelooft in de diversiteit van haar medewerkers. Het benutten van diversiteit; een mooi middel. Het laat zien dat iedereen zijn eigen verhaal heeft. Een verhaal wat ijs kan breken, verbinding maakt en elkaar wakker houdt op de werkvloer en daarbuiten. 

Bender in het sociaal domein

Aandacht is het toverwoord om in het sociaal domein van grote waarde te zijn. Sta jij er ook zo in? En is dit het werkveld waarvan jouw hart sneller gaat kloppen? Dan is Bender er voor jou. Met alle aandacht voor jouw professionele en persoonlijke groei. En niet te vergeten jouw werkplezier. Met perfect op jou afgestemde detacheringsmogelijkheden, opleidingen en traineeships.

Lees meer