Opleiding Team toegang in het Sociaal Domein (KCC)

Utrecht Meerdere startdata Klassikaal 3 dagen €1125,-

Als Front Office medewerker, binnen het klantcontactcenter(KCC), ben je het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en/of de Participatiewet. Jij bent degene die doorvraagt om de wens en vraag-achter-de-vraag helder te krijgen. Door het doen van een korte (telefonische) vraagverheldering weet je of er een ‘keukentafelgesprek’ gepland moet worden. Of is het voldoende om de mensen informatie te geven of door te verwijzen. In hoeverre vraag je door op eigen kracht en sociaal netwerk? Hoe kan ik dit kort en duidelijk rapporteren voor de consulent voor een goed vervolg voor het onderzoek?
Voor het uitvoeren van deze functie heb je heel wat kennis en vaardigheden nodig.

Schrijf je vandaag nog in!

Nu inschrijven

Doelgroep

Leervorm

Programma

Resultaat

Data

Studiekosten

Doelgroep

Je bent werkzaam bij de gemeente in een klantcontactcenter of als backoffice medewerker en je krijgt te maken met mensen aan de telefoon en/of aan het loket. Wil je je om- of bijscholen vanuit een andere sector en je wilt gaan werken als Front Office medewerker binnen het Sociaal Domein? Dan is deze cursus zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 opleiding hebt.

Leervorm

Deze cursus wordt klassikaal aangeboden. Klassikaal leren is samen leren, kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen onder begeleiding van een docent met praktijkervaring. Ook deel je kennis en ervaringen met professionals van andere organisaties, wat erg leerzaam is.

Programma

Tijdens deze 3-daagse cursus worden de veranderingen qua wetgeving in het Sociaal Domein uitgelegd, maar ook ‘de connecties’ met de Wet langdurige zorg en Zorgverzekeringswet (aanpalend). Je leert hoe je met een korte vraagverheldering duidelijk kunt krijgen of er een keukentafelgesprek gepland moet worden. Je leert omgaan met veel verschillende vragen en hoe je uiteenlopende mensen het beste te woord kunt staan. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wetgeving binnen het Sociaal Domein en aanpalende wet-regelgeving;
  • Algemene inhoud en werkwijze van de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet
  • zicht op de doelgroepen die ondersteuning nodig hebben;
  • communicatie met mensen uit de doelgroep, mantelzorgers en hulpverleners;
  • (telefonische) vraagverheldering en bepalen wat de volgende actie is;
  • uitgaan van zelfregie en de mensen aanspreken op de eigen kracht.

Resultaat

Je leert …
… de terminologie van de Kanteling: inclusieve samenleving, participatie, zelfredzaamheid, voorliggend veld, eigen kracht, sociaal netwerk;
… wat de inhoud en de werkwijze is van wetgeving binnen het Sociaal Domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) en aanpalende wetgeving;
… de basis van het onderzoek en de voorzieningen vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;
… verschillende vraagstellingen van mensen te (her)kennen;
… door te vragen om de vraag-achter-de-vraag concreet te maken en welke ‘soort’ vragen daarin kunnen ondersteunen.

Je ontvangt een “Bewijs van deelname” indien je de cursusdag hebt bijgewoond.

Data

Donderdag 4, 11 en 18 april 2019

 

Donderdag 23, 30 september en 7 oktober 2019

Studiekosten

De kosten voor de cursus zijn: € 1.125,- (vrij van btw en inclusief lesmateriaal, koffie/thee/frisdrank en lunchbuffet).