Stress sensitieve dienstverlening: het goede gesprek

Utrecht Klassikaal (op locatie/online) 1 dag

Als professional weet je een goed gesprek te voeren. Maar hoe voer je een goed gesprek vanuit het oogpunt van de hulpvrager die stress ervaart?  

Onderzoeken hebben laten zien wat stress voor invloed kan hebben op gedrag. Maar wat doet stress in communicatie? Hoe kan je als hulpverlener een gesprek voeren zonder te zorgen voor een stress verhoging bij de hulpvrager? Verbinding leggen met de hulpvrager en het gesprek voeren vanuit de hulpvrager zullen centraal staan in deze training.  

Deze training wordt gegeven door een trainer die ervaringsdeskundige is op het gebied van schuldhulpverlening. 

Direct inschrijven

Nu inschrijven

Doelgroep

Leervorm

Programma

Resultaat

Data

Studiekosten

Doelgroep

De training is bestemd voor iedere hulp– en dienstverlener die in de direct contact heeft met inwoners die (geld)stress ervaren. Denk hierbij aan schulddienstverleners, inkomensconsulenten, maatschappelijk werkers en werkgevers. 

Leervorm

De training bestaat uit een groepsles, die klassikaal op locatie en/of online wordt aangeboden. Een online groepsles wordt verzorgd in een virtueel klaslokaal. Hier ontmoet je de docent en je mededeelnemers, waar aandacht is voor interactie en kennisdeling.

In groepsverband leren is samen leren, ervaringen delen, kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen onder begeleiding van een docent met praktijkervaring.

Programma

De training is een praktijkgerichte training waarbij te behandelen theorie wordt omgezet naar de praktijk. Dit vraagt ook een actieve houding van jou als cursist, om zo het maximale uit de cursus te halen. 

Tijdens de training zal het volgende aan bod komen: 

  • Het leren kennen van de hulpvrager. Wat gebeurd er bij hen, waarom maken ze bepaalde keuzes; 
  • Handvatten voor het inzetten van gecontroleerde motivatie en de inzet op autonome motivatie; 
  • Aansluiting vinden bij de hulpvrager, verbinding leggen en deze behouden; 
  • Reflecteren en observeren van je eigen handelen; 
  • De theorie van stress verlagende communicatie; 
  • Actief experimenteren met de geleerde theorie. Dit vanuit zowel de rol als hulpverlener als vanuit de rol als hulpvrager (stress ervaring).  

Resultaat

Na het volgen van de training heb je het volgende resultaat behaald: 

  • Je hebt inzicht in de gevolgen van (geld) stress in de praktijk; 
  • Je begrijpt gedrag en (on)motivatie van de inwoner door vervreemding van hun referentiekaders; 
  • Je weet hoe een stress verhogend gesprek aanvoelt en wat dit doet voor verbinding met de inwoner; 
  • Je kent verschillende methodieken en weet deze in te zetten in communicatie bij (chronische geld) stress; 
  • Je bent in staat snel verbinding te maken met de inwoner en een stress verlagend gesprek te voeren.  

Data

Donderdag 20 april 2023

 

Maandag 9 oktober 2023

 

Donderdag 18 april 2024

 

Maandag 7 oktober 2024

 

Studiekosten

De kosten voor de training zijn: € 495,- (vrij van btw en inclusief lesmateriaal, koffie/thee/frisdrank en lunchbuffet).